2016. április 3., vasárnap

Miért ez a blog?



Aki a netről gyűjti az infót az mindig gyanakvó, és legyen is az! Én is az vagyok amikor fórumokon, blogokról olvasok. 

Ki minél jobban tud olvasni a sorok között annál jobb. Kályhát építeni internetről megtanulni nem lehet, sok kályhás szaki ezt vallja. 

Nem is állítom, hogy mindent megtanultam, többet is szerettem volna, de felőlem ebben a témában csak ennyire tellett. 

Valószínű, hogy fogok elkövetni hibákat, azt csak remélem, hogy elenyészőeket.

Te is, aki ezt olvasod megpróbálod eldönteni, hogy mi itt a jó, az igaz, és mi a hamis. És döntsd is el!
A magadban feltett kérdések megválaszolására kis segítségként írom az alábbiakat. De nehogy elhidd! :-)

A tűz veszélyes fegyver! Ki minek nem mestere hóhéra... S még van egypár tapasztalatokon kifejlődott mondás, egyikmásik már az elcsépelt kategóriából.

S ez valószínűleg így is van, nem csak duma, a tapasztalat legtöbbször veri az elméleti (s jellegéből fakadóan) hiányos tudást. Egy komplex rendszernél mint pld. egy kályha viszont mindkettőre szükség volna. Talán nevezzük szakmai ismereteknek.

Azt mindenképpen állíthatom, hogy számomra, akinek eddig kevésszer kellett internethez forduljon segítségért(a ház „piros” műveletéig legalábbis), ezidáig a kályha jelentette és jelenti most is a legnagyobb kihívást (jelen időben is mondhatom ui. még nem fogtam neki) . Pedig most már jelentős időt fordítottam a dokumentálódásra. Az információ persze sosem elég.

S mégis sokan vannak akik a szakma ismeretében, részismeretében vagy egyáltalán nem ismeretében nekivágnak a tűzzel játszani. 

Ez így történt velem is. Hogy a 3 közül melyik is a pontosabb betagolás azt nem tudom, csak merem remélni, hogy nem a legutolsó változat lesz.

10 év múlva már valószínű többet fogok tudni erről és akkor gyakorlatiasabb következtetéseim lesznek / lennének. Mindenképpen megpróbálok ismereteim és szabadidőm határain belül a maximumot kihozni.


Az én célom nem a legjobb kályha megépítése, hanem egy elfogadható kályha megépítése, az elképzeléseink és aktuális ígény szintje szerint ( amik az idő múlásával persze változni szoktak).
 
Rengeteg példa van erre, hogy valaki nem szakember létére saját maga épít kályhát, ennek több oka lehet, Székelyudvarhelyről nézve én ezt így látom:

-nem ismerek nálunk felé számomra megbízható szakembert, aki a nekem szükséges 6kw-os, ellenáramú,  többpadkás, feketesütős változatot számításokra alapozva kivitelezné (2 workshopról tudok utólag, ami nálunkfelé lezajlott eddig, lehet ha több is volt, hogy mikről szóltak azok a workshopok az megint más téma)
-nem biztos, hogy megengedhetem magamnak (mint ahogy sokan mások), hogy távoli helyekről, akár MO-ról hozzak szakit erre a feladatra (pedig ott, mármint Magyarországon már szélesebb a tapasztalattal rendelkezők tábora)
-az is lehet ha élvezem az ilyen csináld magad (DIY) kihívásokat ( pld. ahogy a családi házunk sajátkezű megépítését ezidáig bevállaltam)
-s talán vannak még más lehetőségek is, mindenki válassza ki a sajátját.

 
Ígéretemhez híven megpróbálok objektív lenni és beszámolni arról is ha valamit elszúrtam a jelen sorokat olvasók okulásának érdekében. Persze ha egyáltalán rájövök.

Így az elején elmondhatom, hogy egyáltalán nem biztos, hogy amibe belevágok jó lesz, vagy tökéletes lesz. 

Sőt, a dolog komplexitását tekintve nagyobb a valószínűsége annak, hogy nem lesz tökéletes. De ha elfogadható lesz, az nekem már megfelelne. Ez a hozzállásom.

Mindenképpen startból utálom a jó régi magyar hozzállást, hogy akkor „dögöljön meg a szomszéd tehene is”, ehhez próbálok meg igazodni és ezért vállaltam be ezt a blogot is (amit egyébként hosszabb vacilálás után tettem meg).  

Gondolom lesz minimum két tábor: 
1        1. az egyiknek imponálni fog .

Ezt már saját tapasztalatból tudom, hogy mennyire fárasztó kicsikanállal összeszedegetni a netről az információkat egy olyan területről, ami technikailag nem teljesen dokumentált, illetve a dokumentáció nehezen szivárog ki az azt birtokló szakemberi körökből. 

Persze vannak kivételek, mindenképpen köszönet értük.Ahonnan én jövök, az IT területén rengeteg jó példa van erre.

A blog egyik célja, hogy ezt az információt amit összegyűjtöttem le is írjam, persze ez plussz munka nekem és semmiféle jövedelmem nem származik belőle, dehát miért temessem el. 

Miért dögöljön meg a szomszéd tehene is? Ahhoz képest, hogy mennyi ideig olvasgattam erről a témáról, a blog létrehozása, néhány írkálás, ha plussz idő is, de ez már csak szünet alatti lazításnak számít.

2    2. a másik tábor meg azt fogja állítani, hogy több rosszat teszek ezzel mint jót. 

      Mert az emberek természetüknél fogva (mint én is), szeretnek másolni. Mert az a könnyebb. És ha rosszat másolnak innen, mondhatjuk úgy, hogy megengedem, sőt bíztatom őket az itt leírtakkal, hogy rosszat másoljanak, és akkor indirekt módon ártok nekik. Ők viszont ígyis-úgyis másolnak. Ha sok rosszat találnak akkor azt, ha kevésbé rosszat akkor azt.

Mikor nekifogtam az építkezésnek elég sok embert meginterjúvoltam, volt osztálytársak, ismerősök stb. és nagyrészt olyanokkal próbáltam meg beszélni akik már túl vannak egy építkezésen, és egykét év használat után sok mindent tudhatnak, hogy mi sült el jól és mi rosszul.

A kérdésem mindig az volt feléjük, hogy mit szúrtak el, mi az amit most másként építenének. Ezt javaslom mindenkinek megtenni házépítés előtt és rászánni a szükséges időt erre a dokumentálási fázisra.

Persze ezt közeliekkel illik megtenni, másként illetlenség is lenne talán, hiszen az embereknek szíve csücske a házuk, az álmaik megvalósítása és ki merne olyat kérdezni, hogy mit szúrtál el az álmaid megvalósításában.

Közelebbiektől viszont meg mer kérdezni akár ilyent is az ember, persze itt sem mindig kap kielégítő választ, ez egyrészt jellem / gerinc függvénye is, van aki be meri ismerni a rosszat is, van aki inkább sértőnek érzi és kényelmesebbenk tartja inkább nem beszélni róla, vagy olyan is van, aki mindig a „maga javára beszél” ezzel is nyugtatva önmagát, hogy amit tett az jó.

Nagyon nem ítélhetjük el ezt a kategóriát sem, főleg amikor már kemény szubjektív vizeken evezünk.

Na szóval, akartam mondani írogattam egy listát, a tankcsapdákról, hogy mit érdemes elkerülni. Persze ígysem-úgysem lehet az összeset elkerülni, még nem is használom a házat, és máris látok dolgokat, többé vagy kevésbé életfontosságúakat, amiket másként csinálnék ha újrakezdeném.

Hálistennek idáig csak kevésbé életfontosságúakat találtam ( gondolom én :-), remélem ez így marad továbbra is.  A lényeg, hogy ez a lista a lehető legrövidebb legyen.

Van egy nálunkfelé ismert mondás (szintén elcsépelt), de valószínű nem csak nálunkfelé, ui. Ausztriából, Magyarországról is hallottam visszamondani:

az első házat az ellenségednek építed, a másodikat a barátodnak, a harmadikban lakj te magad.

Nos, nem tartom valószínűnek, hogy az én esetemben lesz harmadik (talán ha majd a gyerekeim hasonló kalandba vágnak, és persze ígénylik akkor segítek nekik, ahogy az én édesapám is tette, ha pedig nem, hát nem, nekem valószínűleg az első az utolsó is lesz), úgyhogy megróbálok ehhez igazodni, és beérni azzal ami van.

Én úgy gondolom, hogy egy ilyen témájú blogba aki beleolvas, az már elmúlt 18. Az ez alattiak valószínű, hogy unnák és már az első soroknál abbahagynák az olvasást. Én mindenképpen ezt feltételezem, és ezért merem leírni. 

Szóval ez a blog 18 év felettieknek szól (de olyan típúsú videót nem teszek bele amire most gondoltál :-)
 
A Nagyok pedig azért nagyok, hogy döntsenek. Mérlegeljék, hogy találnak felhasználni valót itt, vagy sem. 

Ami jónak bizonyul számukra, azt használhatják, használják, amit nem, azt pedig dobják el.

A használat alatt nem feltétlenül azt értem, hogy ők maguk tegyék meg saját kezűleg a kályhaépítést (ez a legtöbb esetben nem javasolt, az olcsó lehet drágább, ez a dilemma még nálam sem dőlt el, s az sem biztos, hogy kiderül :-).  

Minden esetre úgy gondolom, hogy az információ bármikor jól jöhet, akár egy „álszakember” szűrés esetén is. Mert a különböző építkezési alterületeken sok sok ilyen esettel találkozunk. És sokszor nehéz eldönteni, hogy mi a jó és mi a rossz. Amikor valaki egy szakembert keres már az is információt jelenthet, hogy miről kérdezze vagy mire figyeljen a válasznál.

A szakember vagy álszakember közti különbség sok esetben csak a munka elvégezte után derül  ki. A referenciák is sokszor nehezen csekkolhatók, főleg egy olyan szubjektív esetben, amikor a boldog tulaj boldog, pedig a kapott termék szolgáltatás nem épp a legjobb. De ő ezt nem tudja. 

Neki épp arra jó, ami számára épp akkor fontos volt. Van akinek nem fontos a pénz (mert van elég), van akinek nagyon fontos, és fontos az, hogy legyen egy sütő, egy tűztér, amiben lobog a láng. 

Ugyanígy van akinek fontos a teljesítmény , van akinek mindegy.
Ez lehet környezettudatosság, vagy simán pénzkérdés is.

Na szóval, kedves felnőtt olvasók, mindenki a saját belátása szerint.

És, persze, hogy védjem magam (okos húzás, mi?): én azt javasolom mindenkinek, hogy ha teheti forduljon szakemberhez.

A szó igazi értelmében. Ez egy hobbis kályhaépítés, azaz jobb híján nevezzük annak, az itt olvasottakért semmilyen felelősséget nem vállalok, ez a blog csak a saját kályhám építésének dokumentálása. 

Hogy én bevállaltam és milyen áldozatok révén, az az én problémám. Éshát mindenki tartsa szem előtt a saját problémáit.

  
És megismételve magamat, maradjunk annál, hogy amit itt olvasol, azt fentartásokkal kezeld. Én is mindig ezt próbálom meg tenni, amikor a neten dokumentálódom. De megtörténhet, hogy nem mindig szűrtem jól (nagyon valószínű), így azokat a részeket dobni kell. Csak erre bíztatok mindenkit.


Az én szempontból nézve talán egyszerűbb: én kályhás nem leszek, csak építek egyet magamnak,  remélem elfogadható lesz, kihívásnak mindenképpen számomra kihívás. S ezt az  icipici információt hozzáteszem a neten eddig megtalálható szemcsékhez, még akkor is ha ez a „mit nem szabad így csinálni” fejezetet bővíti. 

Merthát ez is lehet fontos információ.
Ugye mondhatnánk, hogy mindezt könnyű ígérni, betartani annál nehezebb. Majd meglátjuk.

Egy dolog biztos: a labda el van gurítva.
Ígérem, hogy szabadidőm függvényében még jelentkezem.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése